Organizacja kształcenia w roku akademickim 2020/2021
Decyzja nr 7 – 2019/2020
Dziekana Wydziału Opieki Zdrowotnej z dnia 3 września 2020r.
w sprawie szczegółowych wytycznych dotyczących organizacyjnych zasad prowadzenia zajęć dydaktycznych na kierunku pielęgniarstwo w pierwszym (zimowym) semestrze roku akademickiego 2020/2021.
Działając na podstawie Zarządzenie nr 13/2020 Rektora Wyższej Szkoły Nauk Stosowanych w Rudzie Śląskiej z dnia 20 lipca 2020r. w sprawie zasad organizacji kształcenia w semestrze pierwszym (zimowym) roku akademickiego 2020/2021
przy uwzględnieniu:
- Rekomendacji Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla władz uczelni z dnia 2 września 2020r. w sprawie organizacji kształcenia w nowym roku akademickim,
- Rekomendacji określonych Środowiskowymi wytycznymi w związku z częściowym przywracaniem działalności uczelni z dnia 18 maja 2020r. wydanymi przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w części dotyczącej nauczania praktycznego w zawodach medycznych w okresie epidemii, zwanych dalej Środowiskowymi wytycznymi,
stanowiących, że: uzyskanie „pełnego” bezpieczeństwa zajęć praktycznych będzie możliwe po uznaniu przez WHO pandemii COVID-19 za wygasłą, mając na uwadze bezpieczeństwo studentów, nauczycieli akademickich i innych pracowników oraz pacjentów wprowadzam:
§1
Szczegółowe wytyczne dotyczące organizacyjnych zasad prowadzenia zajęć dydaktycznych na kierunku pielęgniarstwo w pierwszym (zimowym) semestrze roku akademickiego 2020/2021.
w brzmieniu stanowiącym załącznik.
§2
- Organizacja zajęć określona Wytycznymi, o których mowa w §1 poprzedzona zostaje zajęciami organizacyjnymi video organizowanymi dla poszczególnych semestrów i poziomów studiów.
- Udział w zajęciach, o których mowa w ust. 1 jest obowiązkowy.
Dziekan
Wydziału Opieki Zdrowotnej
/-/ dr n. med. Anna Gawęda
______________________________________________________________________________________________________________________________________
Załącznik
do Decyzji nr 7 – 2019/2020
Szczegółowe wytyczne dotyczące organizacyjnych zasad prowadzenia zajęć dydaktycznych na kierunku pielęgniarstwo w pierwszym (zimowym) semestrze roku akademickiego 2020/2021.
§1
Zasady organizacji zajęć dydaktycznych wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia oraz studentów
- Wykłady
- Wykłady jako forma kształcenia prowadzone są w trybie kształcenia na odległość jako wykład wideo przy wykorzystaniu platformy Zoom.
- Wykłady mogą być prowadzone za zgodą Dziekana przy wykorzystaniu platformy Moodle Wydziału Opieki Zdrowotnej poprzez udostępnienie na Platformie zapisu video wykładu.
- Wykłady, o których mowa w ust. 1.1. prowadzone są w czasie rzeczywistym zgodnym z harmonogramem zajęć (planem zajęć) i określonym nim wymiarem czasowym.
- Nauczyciel akademicki prowadzący wykłady może po porozumieniu z grupą ustalić inny czas rzeczywisty prowadzenia wykładu, niż wynika to z harmonogramu zajęć.
- Prowadzenie wykładu, o którym mowa w ust. 1.4 wymaga zgłoszenia mailem nowego terminu i godzin wykładu do Biura Organizacji Kształcenia: dydaktyka@wsnsrs.edu.pl
- Nauczyciel akademicki prowadzący wykład jest zobowiązany do przygotowania i udostępnienia studentom materiałów umożliwiających aktywne uczestnictwo w zajęciach, z zastrzeżeniem ust. 1.7.
- Materiały, o których mowa muszą zostać udostępnione wyprzedzeniem co najmniej 24 godzin za pośrednictwem platformy, o której mowa w ust. 1.2.
- Harmonogram zajęć (Plan zajęć) zawiera informację o platformie prowadzenia zajęć.
- Seminaria
- Zalecaną formą prowadzenia seminariów jest tryb kształcenia na odległość jako seminaria wideo przy wykorzystaniu platformy Zoom.
- Seminaria mogą być prowadzone przy wykorzystaniu platformy Moodle Wydziału Opieki Zdrowotnej, w tym także na panelu Forum lub Czat.
- Seminaria, o których mowa w ust. 2.1. prowadzone są w czasie rzeczywistym zgodnym z harmonogramem zajęć (planem zajęć) i określonym nim wymiarem czasowym.
- Seminaria, o których mowa w ust. 2.2. są prowadzone w sposób umożliwiający realizację zakresu tematycznego bez konieczności realizacji w czasie rzeczywistym.
- Nauczyciel akademicki prowadzący seminarium zobowiązany jest do podania do Biura Organizacji Kształcenia informacji o wyborze formy prowadzenia seminarium, o których mowa w ust. 2.1. i 2.2. oraz 2.9 dydaktyka@wsnsrs.edu.pl
- Nauczyciel akademicki prowadzący seminarium jest zobowiązany do przygotowania i udostępnienia studentom materiałów umożliwiających aktywne uczestnictwo w zajęciach, z zastrzeżeniem ust. 2.7.
- Materiały, o których mowa muszą zostać udostępnione z wyprzedzeniem co najmniej 24 godzin za pośrednictwem platformy, o której mowa w ust. 1.2.
- Harmonogram zajęć (Plan zajęć) zawiera informację o platformie prowadzenia zajęć.
- Dopuszczalną formą prowadzenia seminariów jest forma stacjonarna w grupach umożliwiających zachowanie rygorów dystansu społecznego na salach.
- Wybór formy realizacji seminariów jako stacjonarnej musi zostać określony najpóźniej do dnia 15 września 2020r. i przekazany do Biura Organizacji Kształcenia.
- Ćwiczenia
- Zalecaną formą prowadzenia ćwiczeń jako formy kształcenia jest tryb kształcenia na odległość jako ćwiczenia wideo przy wykorzystaniu platformy Zoom, z zastrzeżeniem postanowień ust. 3.10. i 3.11.
- Ćwiczenia mogą być prowadzone przy wykorzystaniu platformy Moodle Wydziału Opieki Zdrowotnej, w tym także na panelu Forum lub Czat lub poprzez udostępnienie na Platformie zapisu video ćwiczeń.
- Ćwiczenia, o których mowa w ust. 3.1. i 3.2. prowadzone są w czasie rzeczywistym zgodnym z harmonogramem zajęć (planem zajęć) i określonym nim wymiarem czasowym, z zastrzeżeniem ust. 3.4.
- Nauczyciel akademicki prowadzący ćwiczenia może po porozumieniu z grupą ustalić inny czas rzeczywisty prowadzenia ćwiczeń, niż wynika to z harmonogramu zajęć.
- Prowadzenie ćwiczeń, o których mowa w ust. 3.4 wymaga zgłoszenia mailem nowego terminu i godzin ćwiczeń do Biura Organizacji Kształcenia: dydaktyka@wsnsrs.edu.pl
- Nauczyciel akademicki prowadzący ćwiczenia jest zobowiązany do przygotowania i udostępnienia studentom materiałów umożliwiających aktywne uczestnictwo w zajęciach, z zastrzeżeniem ust. 3.7.
- Materiały, o których mowa muszą zostać udostępnione z wyprzedzeniem co najmniej 24 godzin za pośrednictwem platformy, o której mowa w ust. 3.2.
- Harmonogram zajęć (Plan zajęć) zawiera informację o platformie prowadzenia zajęć.
- Dopuszczalną formą prowadzenia ćwiczeń jest forma stacjonarna w grupach umożliwiających zachowanie rygorów dystansu społecznego na salach.
- Wybór formy realizacji ćwiczeń jako stacjonarnej musi zostać określony najpóźniej do dnia 15 września 2020r. i przekazany do Biura Organizacji Kształcenia.
- Ćwiczenia stanowiące zajęcia na studiach pierwszego stopnia z zakresu:
- Nauk podstawowych, w tym:
- Anatomia
- Farmakologia
- Nauk społecznych, w tym:
- Psychologia
- Nauki w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej, w tym:
- Podstawy pielęgniarstwa
- Badanie fizykalne
- Nauki w zakresie opieki specjalistycznej, w tym:
- Pielęgniarstwo w zagrożeniu życia
- Podstawy ratownictwa medycznego
- Nauk podstawowych, w tym:
prowadzone są wyłącznie w formie stacjonarnej w grupach umożliwiających zachowanie rygorów dystansu społecznego na salach.
- Ćwiczenia stanowiące zajęcia na studiach drugiego stopnia z zakresu:
- Kompetencji zaawansowanej praktyki, w tym:
- Zasady i tryb wystawiana recept
- Zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej, w tym:
- Farmakologia i ordynowanie produktów leczniczych
- Badania naukowe i rozwój pielęgniarstwa
- Statystyka medyczna w wymiarze co najmniej 50% zajęć
- Kompetencji zaawansowanej praktyki, w tym:
prowadzone są wyłącznie w formie stacjonarnej w grupach umożliwiających zachowanie rygorów dystansu społecznego na salach.
- Zajęcia praktyczne
- Zajęcia praktyczne jako forma kształcenia na studiach pierwszego stopnia realizowane są w trybie stacjonarnym przy zachowaniu rygorów sanitarnych obowiązujących w podmiocie leczniczym w którym realizowane są zajęcia praktyczne, z zastrzeżeniem ust. 4.4.
- W zajęciach praktycznych jednoczasowo mogą uczestniczyć na oddziale szpitalnym prowadzenia zajęć maksymalnie 2 grupy zajęć praktycznych
- Realizacja zajęć praktycznych prowadzona jest w blokach 8 godzin dydaktycznych.
- Zajęcia praktyczne realizowane na studiach pierwszego stopnia na podstawie Uchwały nr 103/IV/2017 z dnia 22 czerwca 2017r. Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych w sprawie realizacji zajęć dydaktycznych w Centrach Symulacji Medycznej – wielo i monoprofilowych na kierunku pielęgniarstwo kierunku położnictwo jako ćwiczenia symulacyjne wysokiej wierności realizowane są w trybie stacjonarnym w grupach umożliwiających zachowanie rygorów dystansu społecznego na Sali Symulacji Wysokiej Wierności i Sali do Pre/debryfingu.
§2
- Do zajęć prowadzonych w trybie kształcenia na odległość ma odpowiednie zastosowanie Procedura Hospitacji Zajęć
- Przez działanie związane z bezpośrednią obserwacją realizacji zajęć dydaktycznych w celu ich analizy, oceny, sformułowania wniosków inspirujących do coraz lepszej pracy mającej służyć poprawie jakości kształcenia rozumie się dla zajęć prowadzonych w trybie kształcenia na odległość, o których mowa w pkt. 1.1 prawo podłączenia się do zajęć osoby uprawnionej do hospitacji zajęć.
§3
Zasady organizacji innych form współdziałania nauczycieli akademickich lub osób prowadzących zajęcia oraz studentów
- Samokształcenie
- Koordynatorzy zajęć/przedmiotów są zobowiązani do przygotowania i udostępnienia studentom materiałów umożliwiających opanowanie przez nich wiedzy i umiejętności przewidzianych do nabycia w formie samokształcenia sylabusem przedmiotu.
- Materiały, o których mowa w ust. 1.1 mogą być udostępniane przy wykorzystaniu platformy Moodle Wydziału Opieki Zdrowotnej.
- Konsultacje
- Zalecaną formą organizacji konsultacji jest forma konsultacji na odległość poprzez platformy dostępne do prowadzenia zajęć określone w §1.
- Konsultacje, o których mowa w ust. 2.1. prowadzone są w dniach i godzinach konsultacji określonych przez koordynatora zajęć/przedmiotu dla poszczególnych nauczycieli akademickich i osób prowadzących kształcenie.
- Dopuszczalną formą organizacji konsultacji jest forma konsultacji stacjonarnych, w tym szczególnie w zakresie konsultacji związanych z przygotowywaniem prac dyplomowych przy zachowaniu rygorów dystansu społecznego, a w szczególności:
- wymogu posiadania przez strony konsultacji maseczek ochronnych,
- prowadzenia konsultacji dla 1 studenta,
- uzgodnienia telefonicznego lub mailowego daty, godziny i miejsca konsultacji.
§4
Kierując się wymogami sanitarno-epidemiologicznymi zawieszam zajęcia z wychowania fizycznego dla II roku studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo.
§5
Wymogi sanitarno – epidemiologiczne uczestnictwa w zajęciach w formie stacjonarnej prowadzonych w siedzibie uczelni
- Uczestniczenie w zajęciach stacjonarnych w siedzibie uczelni wymaga przestrzegania ogólnie obowiązujących w zamkniętej przestrzeni publicznej rygorów sanitarnych obejmujących:
- dezynfekcję rąk przy wejściu do uczelni,
- zachowanie dystansu społecznego w trakcie przerw w zajęciach,
oraz
- posiadanie i zakładanie maseczek ochronnych poza salami zajęć,
- posiadanie i zakładanie rękawiczek ochronnych na zajęciach i bieżące ich dezynfekowanie przy wejściach na salę dydaktyczną w dostępnych na terenie uczelni bezdotykowych dozownikach płynu do dezynfekcji rąk.
- Zalecaną formą załatwiania spraw administracyjnych w Dziekanacie lub Kwesturze jest forma:
- telefoniczna
- mailowa
- pisemna, którą należy złożyć w dniu zajęć w punkcie informacyjnym na dostępnych w nim formularzach.
- Załatwianie osobiste spraw może być prowadzone przy zachowaniu ogólnie obowiązujących w zamkniętej przestrzeni publicznej rygorów dystansu społecznego i informacji zawartych w ogłoszeniach na tablicach informacyjnych i na drzwiach pomieszczeń administracyjnych.
- Zawiesza się do odwołania możliwość wnoszenia opłat czesnego w kasie Dziekanatu.
- Upoważnia się nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia do sprawowania bieżącego nadzoru nad przestrzeganiem przez studentów rygorów sanitarnych, o których mowa w ust. 1 oraz wykonywania przez pracowników, o których mowa w ust. 7 obowiązków określonych w ust. 7 pkt. a i b.
- Osoby prowadzące zajęcia stacjonarne są upoważnione do wprowadzenia na swoich zajęciach dodatkowych rygorów sanitarnych.
- Zobowiązuje się pracowników gospodarczych pełniących dyżury w dni zajęć do:
- wietrzenia sal dydaktycznych po każdej grupie studenckiej
- przeprowadzania po każdej grupie studentów dezynfekcji powierzchni poziomych (stolików) oraz używanego na zajęciach sprzętu i aparatury z którym student ma bezpośredni kontakt w trakcie zajęć
- bieżącego uzupełniania płynów dezynfekujących