Studia zawodowe
Studia zawodowe
Studia zawodowe, zwane potocznie studiami pomostowymi są formą studiów pierwszego stopnia ustanowioną ustawą o zawodach pielęgniarki i położnej na mocy aktów akcesyjnych Polski do Unii Europejskiej.
Warunki prowadzenia studiów zawodowych określa rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2012r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia studiów dla pielęgniarek i położnych, które posiadają świadectwo dojrzałości i ukończyły liceum medyczne lub szkołę policealną albo szkołę pomaturalną, kształcącą w zawodzie pielęgniarki i położnej, które określa:
- czas trwania studiów i wymiar zajęć w powiązaniu z rodzajem ukończonej szkoły kształcącej w zawodzie pielęgniarki,
- sposób określania przez uczelnię prowadzącą te studia programu kształcenia,
- tryb zaliczenia na poczet studiów kształcenia praktycznego,
- zakres egzaminu kończącego studia.
Absolwent studiów zawodowych rozpoczętych od roku akademickiego 2019/2020 uzyskuje kompetencje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych tożsame z tymi kompetencjami uzyskiwanymi na studiach pierwszego stopnia rozpoczętych od roku akademickiego 2019/2020 obejmujących:
- w zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych;
- etiologię, patomechanizm, objawy kliniczne, przebieg i sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych;
- uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego;
- system opieki zdrowotnej w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
- zasady promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
- modele opieki pielęgniarskiej nad osobą zdrową, chorą, z niepełnosprawnością i umierającą;
- etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu pielęgniarki.
- w zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- udzielać świadczeń w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
- udzielać pierwszej pomocy i podejmować działania ratownicze w ramach resuscytacji krążeniowo-oddechowej;
- rozpoznawać problemy zdrowotne i określać priorytety w opiece pielęgniarskiej;
- samodzielnie organizować, planować i sprawować całościową i zindywidualizowaną opiekę pielęgniarską nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą, wykorzystując wskazania aktualnej wiedzy medycznej;
- samodzielnie udzielać świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych (w zakresie określonym w przepisach);
- decydować o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
- współpracować z rodziną lub opiekunem pacjenta w realizacji ustalonych celów opieki pielęgniarskiej oraz prowadzonych działań edukacyjnych;
- przeprowadzać badanie podmiotowe i przedmiotowe w celu postawienia diagnozy pielęgniarskiej;
- wystawiać recepty na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich;
- dokonywać analizy jakości opieki pielęgniarskiej;
- organizować pracę własną i podległego personelu oraz współpracować w zespołach opieki zdrowotnej.
- w zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
- przestrzegania praw pacjenta;
- samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
- ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
- zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
- przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
- dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Na podstawie doświadczenia nabytego przez uczelnię w okresie prowadzenia studiów zawodowych i zainteresowania rekrutacyjnego tymi studiami uczelnia prowadzi studia zawodowe:
- trwające dwa semestry dla absolwentów pięcioletnich liceów medycznych zwane Ścieżką A
- trwające dwa semestry dla absolwentów dwuipółletnich szkół policealnych albo pomaturalnych zwane Ścieżką C
Studia zawodowe na kierunku pielęgniarstwo prowadzone są jako studia niestacjonarne.
Organizacja studiów dedykowana jest osobom łączącym pracę zawodową w zawodzie pielęgniarki z kształceniem.
Proces kształcenia zorganizowany jest w ramach semestru w sesjach weekendowych prowadzonych w siedzibie uczelni (sobota – niedziela), a w odniesieniu do Ścieżki C także w wybrane piątki w godzinach 16:00-20:30.
W ramach studiów studenci zobowiązani są do odbycia 11-stu rodzajów praktyk zawodowych w łącznym wymiarze:
- dla Ścieżki A – 750 godzin
- dla Ścieżki C – 1328 godzin
pomniejszonym o indywidualny zakres rodzajowy i godzinowy zaliczenia na podstawie doświadczenia zawodowego.
Egzamin dyplomowy
Egzamin dyplomowy na studiach zawodowych na kierunku pielęgniarstwo składa się:
- z części teoretycznej i części praktycznej obejmujących sprawdzenie wiedzy i umiejętności praktycznych zdobytych w okresie studiów zawodowych
oraz
- obrony pracy dyplomowej.
Po ukończeniu studiów absolwenci uzyskują tytuł zawodowy licencjata pielęgniarstwa, a prawo wykonywania zawodu pielęgniarki łącznie z dyplomem honorowane jest przez państwa Unii Europejskiej.
Różnicę punktów ECTS wynikającą z różnicy punktów ECTS uprawniających do uzyskania dyplomu studiów pierwszego stopnia a punktami ECTS określonymi planem studiów odpowiednio Ścieżki A i Ścieżki C zalicza się na podstawie kształcenia zrealizowanego odpowiednio w liceum medycznym lub szkole policealnej albo pomaturalnej.
Absolwent studiów zawodowych jest przygotowany i uprawniony do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Plany studiów
Plan studiów Ścieżki A obejmuje 1173 godzin i zdefiniowany jest 67 punktami ECTS (European Credit Transfer System).
Plan studiów Ścieżki C obejmuje 1984 godziny i zdefiniowany jest 89 punktami ECTS (European Credit Transfer System).
Plan studiów Ścieżki A stanowi załącznik do Programu studiów z dnia 27 listopada 2021r.
Plan studiów Ścieżki C stanowi załącznik do Programu studiów z dnia 27 listopada 2021r.
Program kształcenia
Program i wymagania dotyczące treści kształcenia zdefiniowane zostały rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2012r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia studiów dla pielęgniarek i położnych, które posiadają świadectwo dojrzałości i ukończyły liceum medyczne lub szkołę policealną albo szkołę pomaturalną, kształcącą w zawodzie pielęgniarki i położnej. Program kształcenia zdefiniowany jest Kartami Przedmiotu / Sylabusami oraz Kartami Praktyk / Sylabusami dostępnymi na Platformie Moodle.